نه در کجایی، نا در کجایی و بی در زمانی *

فک کنم حدودن 90 سالی سن داره… بار اوله که میبینمش ولی خودِ خاله رو آخرین بار 7-8 سال پیش تو ایران دیده بودم…

از در که وارد میشیم با خوشرویی ازمون استقبال میکنه و اصرار داره که مامان شبیه بدری خانومه…

حافظه بلند مدت خیلی خوبی داره و کلی از خاطرات 60-70 سال پیش سیرجان رو یادش میاد… از مامان حالِ تک تک فامیلایی که من حتی اسمشون رو هم نشنیده بودم رو میپرسه… خیلیاشون مردن، 30-40 سال پیش…

از من در مورد کارم میپرسه… «همکارات خوبن؟ رییست کجاییه؟ از خودمونه؟ کرمونی؟ پول بهت خوب میدن؟ راضی هستی؟»

میگم که راضی هستم… میگه «خدا رو شکر… ولی به خدا که هیچ جا سیرجونِ خودمون نمیشه، مگه نه؟» و لبخند میزنه…

خاله  که از تو آشپزخونه صداشو شنیده، بلند میگه که مامان جان سیرجون دیگه اون سیرجونی نیست که شما یادتونه… همه چی عوض شده…

رفته رفته خجالتش کم میشه و سوالاتش بیشتر… و تکراری تر… از مامان حال پسراشو میپرسه. مامان میگه که من پسر ندارم.. میگه «چرا من یادمه پارسال که دیدمت پسر داشتی، دوماد شدن؟»

.

بعد از شام میره که روی مبل مخصوصش که روبروی تلویزیونه بشینه و کتاب بخونه… خاله هم شروع میکنه خیلی آهسته خاطرات قدیمش رو تعریف کردن… هر از گاهی سرش رو از کتاب میاره بالا و از خاله میپرسه که داره چی تعریف میکنه… انگار سعی میکنه مواظب باشه که خاله یه وقت سراغ خاطرات تلخ قدیمی نره…

.

موقع رفتن میاد پیش مامانم و نمیدونم برای بار چندم ازش میپرسه که «داری میری ایران؟ کی میری؟» بعد آروم بهش میگه که «حالا خواستی بری به منم یه خبری بده…»

خاله که صداشو شنیده با لبخند بهش میگه که مامان جان نکنه میخوای باهاش بری ایران؟

– آره خب شاید منم با خودشون بردن

: مامان جان ایشون که نمیتونه مسئولیت شما رو به عهده بگیره، چه حرفی میزنید شما.

– مسئولیت نمیخواد! من خودم میشینم تو هواپیما میرم دیگه، کاری با ایشون ندارم!

:مامان جان شما که الان اصن پاسپورت نداری! بدون پاسپورت کجا میخوای بری؟

– پاسپورت؟ خب نداشته باشم! اصن مگه ایشون پاسپورت دارن؟

: بله که دارن. بدون پاسپورت که جایی نمیشه رفت مامان

یکم فکر میکنه…

– خب پاسپورت تو رو میبرم

_____________________________
* مرسی که این شعر رو برام خوندی
پاسخی بگذارید

